Testu osoan

Hirigunea

Alde Zaharra

Portua, Lamera eta Gaztelu

Morondo

Artalde

Dolareaga eta Esparru

Adoberia eta Ondarre

Portale

Almikabidea eta Erregiņazubi

Erribera

Zarragoiti

Kurtzio eta Santa Mariņa

Txibitxiaga

Tala

Sanjuanbidea

Ibarreta eta San Martin

Bilbobidea

Dibio

Aranondo

Artikabidea

Portuburu

Zehaztu gabeak

Arane

Agirre

San Migel

San Andres

Almika

Artika

Demiku

Arranotegi

Maņu

San Pelaio Gibelortzagakoa

Kostaldea

Izaro

Gainak

Sare hidrografikoa

Bakio aldea

auzoka / Artika / Eperlanda  

Eperlanda

Kokapena: Artika; VIII. mapa (D-1)

Oharrak: Mundakako jurisdikzioan, Montemoro baserriaren gainean, bere ekialdetik. Katillotxu gailurraren mendebaldean. Eperlanda leku-izenak nolabaiteko lotura izan dezake antzinako garaietako sorginen inguruko kontuekin. Julio Caro Barojaren esanetan, horrela deitzen zuten, leku batzuetan, sorginen batzarrak (akelarreak) egiteko tokiari [1081]. Mikel Zabalak ere, sorgintzarekin lotuta, Murueta aldean, Eperlanda izeneko tokia aipatzen du [1082].

Bermeon ere, bada sorgintzaren inguruko berririk. Hona hemen, 1616ko abuztuaren 15ean Bizkaiko Jaurerriaren eskariz Bermeon eginiko ikerketaren zati bat:

«(...) y luego hizo benir ante si a San Joan de Muruaga mochacho de hedad de doze años algo mas o menos y a Domingo de Ybiaga y a Martin de Hormaechea mochachos tambien de la misma hedad y a otros semejantes de quienes hubo noticia que sabian del casso. (...) dixeron y declararon en sustancia que desde su niñez an sido sacados de las camas en que dormian de noche e cada semana dos o tres veces por las personas que abaxo se declararan y que los an llebado siempre desde sus casas y camas fasta el somo y cuesta que llaman de Alboniga a pie y desde alli en ayres con un biento suabe y caliente a unos campos anchos y espaciosos y lo que ellos abian bisto hera que luego llegaban les tomaban de las manos las dhas personas y los llebaban a un puesto apartado donde a manera de tribunal estaban sentados tres diablos en tres sillas feos y espantables y que el del medio era algo mayor y superior que los demas y el tenia tres cuernos en la frente y que con el del medio alumbraba en todos los dhos campos y delante de ellos hazian las dhas personas muchas reberencias y cerimonias y se lo besaban el trasero y dezian al diablo del medio estas palabras en lengua bascongada Señor estos presentes os traemos para que los agais esclabos y sierbos vuestros y otro dia os traeremos (...)» [1083]

Ahozkoa:
«Eperlánda»054
«Eperlandá»083

__________

[1081]   Caro Baroja, Julio (1971); 333.

[1082]   Zabala, Mikel (2000); 39.

[1083]   MAHN. Consejo de Castilla. Leg. 24764/12.

 

Ekintza honek Bizkaiko Foru Aldundiaren
Kultura Sailaren laguntza jaso du